Madonna del Mare Nostrum
Het schilderij Madonna del Mare Nostrum of Mantel der Liefde werd in opdracht geschilderd voor een religieuze biënnale in Oosterhout. Tijdens het kerkasiel in Bethel had een replica van het schilderij een prominente plaats in de doorlopende viering. Het kunstwerk maakte veel los bij bezoekers van het kerkasiel.
Kunstenaar Hansa (Hans Versteeg) zegt hierover:
“Vanaf het eerste moment van ontstaan heeft het doek mensen ontroerd en is het vrijwel direct iconisch geworden. Bij iedere expositie van het schilderij heb ik een blocnote bij het schilderij gelegd waarin mensen hun commentaar kwijt konden. Dat is een bijzonder document geworden met een honderdtal commentaren en hartenkreten. De commentaren liegen er niet om en beamen waarom ik het schilderij heb gemaakt.
Goede kunst stelt vragen. Ze beantwoordt ze echter niet. Ze moet mensen aan het denken zetten. En men moet zelf zijn standpunt bepalen, want een goed schilderij is niets anders dan een goed geformuleerde vraag.
Ik beschouw het schilderij als een autonoom kunstwerk los van een context. Daar wil ik zoveel mogelijk de nadruk op leggen. Maar binnen de context van Bethel is enorm bijgedragen aan de iconisering van het werk en daar ben ik dankbaar voor.”
Van het schilderij is een oplage duurzame printen gemaakt, zodat het beschikbaar is voor belangstellenden. Zie: www.hansaversteeg.com.